سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دفاع مقدس
منوی اصلی
مطالب پیشین
کارنامه عملیات ها
جنگ دفاع مقدس
همسنگران
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 18
  • بازدید دیروز : 134
  • کل بازدید : 940939
  • تعداد کل یاد داشت ها : 570
  • آخرین بازدید : 103/2/8    ساعت : 3:0 ص
درباره ما
جستجو


وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها
شهدا ، امام خامنه ای ، مقاله ، مداحی ، امام خمینی(ره) ، شهید ، دفاع مقدس ، رهبری ، آمریکا ، اسلام ، تفحص ، ایران ، داعش ، فتنه ، قم ، قوطی ، لبنان ، لبنانی ، م.ه ، مانیفیست ، مبارزه ، محمد جواد مظاهری ، محمد شهبازی ، مهدی ، موسوی ، میلیتاریسم ، ناتو ، نهضت ، نیروی قدس ، هیتلر ، ولایت ، کربلا ، کیهان ، مدافع حرم ، مذاکره ، مذهب ، مردم ، مرگ ، مغنیه ، فقه ، فقه حکومتی ، قاسم سلیمانی ، دبیرستان ، دفاع ، شهدا همدان ، شهید خرازی ، شهید زنده ، شهید مهدی نوروزی ، شهیدان ، شیطان بزرگ ، صدام ، ظلم ، عاشورا ، عراق ، علی چیت سازیان ، بسیجی ، پناهگاه ، پهلوی ، تجاوز ، دهه فجر ، دولت ، دکترین ، رزمنده ، روحانیت ، زفراندوم ، ژنرال ، سامرا ، سپاه ، ستار ابراهیمی ، سردار الله دادی ، سنگر ، سید حسن نصر الله ، شاه ، شبکه ، شعر ، شهادت ، جبهه ، جملات ، جنگ ، جهاد ، جهاد مغنیه ، جهانی ، حاج قاسم سلیمانی ، حبیب الله مظاهری ، حرم ، حزب الله ، حسن البکر ، حسن عباسی ، حسن مرادی ، حوزه ، حکومت ، خراسان ، خیانت ، اسلاید ، القاعده ، المنار ، امام حسن ، امام حسین ، آیزن هاور ، استراتژیک ، اسرائیل ، امام6 ، انقلاب ، انگلیس ، امام خمینی ، 9 دی ، آب ، آقازاده ،

پس از فتح خرمشهر و مشخص شدن ناتوانی عراق در جنگ با ایران و تصویب قطعنامه 514 توسط شورای امنیت، طرح ریزی عملیات رمضان با هدف تنبیه متجاوز و ضربه زدن بر قوای انسانی و نظامی رژیم بعث عراق انجام شد.

 

عملیاتی  با زبان روزه

 

 دفاع مقدس برای رزمندگان و ایثارگران و جانبازان پر از خاطرات شیرین و تلخ است به خصوص شبهای عملیات یا ایام خاصی مانند نوروز، ماه محرم، صفر و رمضان. بیست و یکم ماه مبارک رمضان برای رزمندگان نه تنها یکی از شبهای قدر است بلکه یادآور عملیات حماسه آفرین رمضان نیز می باشد.

در این روزها یاد و خاطره شهدای عملیات رمضان را گرامی می داریم که به تأسی از مولایشان امیرم?منان علی (ع) با غلتیدن در خون خویش سرانجام زندگی دنیویشان را با شهادت رقم زدند.

بر اساس احکام ثانویه و فتوای حضرت امام خمینی(ره) در زمان جنگ به دلیل اینکه رزمندگان به طور ثابت در یک مکان اسکان نداشتند حکم مسافر را داشته و ملزم به روزه گرفتن نبودند اما بسیاری از رزمندگان در این ایام روزه دار بودند و نوجوانان و جوانانی در این ایام با زبانی روزه با خون خود وضو ساختند.

پس از فتح خرمشهر و برتری سیاسی- نظامی ایران رژیم بعثی عراق به دلیل قرار گرفتن در موضع ضعف مسئله صلح را مطرح کرد در حالی که هیچ تغییری در ماهیت رفتار سران این رژیم مشاهده نمی شد در واقع پافشاری عراق بر ادعای قبلی خود مبنی بر عدم پذیرش قرارداد 1975 الجزایر حضور در بخشی از خاک ایران و ادامه حملات تأیید این مدعای ایران بود.

 تلاش عراق و مجامع بین المللی و کشورهای حامی آن در منطقه برای طرح صلح نه از روی اعتقاد بلکه به دلیل شرایط حادی بود که آنان را در موضع ضعف قرار داده بود و منافعشان را تهدید می کرد. لذا هدف آنان صلح جویی نبود بلکه گرفتن زمان از جمهوری اسلامی و چیرگی به اوضاع دگرگون شده بود. این در حالی بود که شورای امنیت سازمان ملل هیچ توجهی به حقوق و نظریات ایران نداشت و در این وضعیت در صدد نجات عراق از این مهلکه بر آمد.

علاوه بر آن تصمیم‌گیرندگان سیاسی و فرماندهان نظامی ایران با توجه به برتری مطلق جمهوری اسلامی در این زمان حاضر نبودند بدون دستیابی به حداقل امتیاز- که تنبیه متجاوز وگرفتن غرامت بود- قرارداد پایان جنگ را امضاء کنند زیرا افکار عمومی و آیندگان این تصمیم را اقدامی غیرعقلانی تفسیر می کردند. ادامه مطلب...



      

والفجر مقدماتی

 رمز:یا الله، یا الله، یا الله

تاریخ: 11/17 تا 1361/11/21

هدف:تصرف پل غزیله و پیشروی به سوی شهر العماره.

نتایج:دشمن با وحشتی که در عملیات های گذشته تجربه کرده بود، از نقطه رهایی تا خط دومش، شانزده نوع مانع ایجاد کرده بود. زمین رملی سرعت را می گرفت. وسعت، عمق و تعدد استحکامات و وجود کانال های متعدد در منطقه تحت اشغال دشمن، مانع از دستیابی کامل رزمندگان به اهداف خود شد. تلفات زیاد بود. طراحان نظامی به این نتیجه رسیدند که عملیات باید متناسب با توان خودی صورت گیرد و از انتخاب مناطق با عمق زیاد پرهیز شود.

در این عملیات به دو تیپ 905 و 704 دشمن ضربه اساسی وارد شد و یک گردان از نیروهای سودانی و 113 نفر از نیروهای عراقی اسیر شدند.

خیبر

رمز:یا رسول الله صلی الله علیه و آله

تاریخ 12/3 تا 1362/12/22

هدف:انهدام سپاه سوم عراق، تصرف جزایر مجنون، عبور از هور و تهدید بصره از سمت شمال.

نتایج:عملیات خیبر به آزادی 1000 کیلومتر مربع در هور، 140 کیلومتر مربع در جزایر مجنون و 40 کیلومتر مربع در طلائیه انجامید.

تجربه عملیات آبی - خاکی از نتایج مهم این عملیات بود.

در این عملیات فرماندهان بزرگی چون شهید حمید باکری و شهید همت، به شهادت رسیدند. شهید همت، پس از هفت شبانه روز بی خوابی، در حالی که به ضرب سرم، سر پا بود، به شهادت رسید و به حق سردار خیبر نام گرفت.

بدر

 رمز:یا فاطمه الزهرا علیها السلام

تاریخ: 12/20 تا 1363/12/26

هدف:تسلط بر جاده العماره - بصره و تهدید بصره از سمت شمال.

نتایج:این عملیات به طور کامل به اهداف اصلی خود نرسید و تنها 500 کیلومتر مربع از منطقه هور از جمله روستاهای ترابه، لحوک، نهروان، فجره و جاده خندق به تصرف درآمد. از نیروهای دشمن 10000 نفر کشته و مجروح و 3200 نفر اسیر شدند.

در عملیات بدر، رزمندگان ایران قصد داشتند بصره را تصرف کنند اما متاسفانه موفق نشدند به اهداف از پیش تعیین شده دست یابند. ادامه مطلب...



      

انچه که در متن زیر میخوانید شرح مختصری است از عملیاتهای مهم دفاع مقدس که در چند قسمت ارائه

می شود.

 

 عملیات های دفاع مقدس

 

ثامن الائمه

 

رمز:نصرمن الله و فتح قریب

تاریخ:1360/7/5

هدف:شکستن حصر آبادان؛ آزادسازی جاده های آبادان - اهواز و آبادان - ماهشهر و منطقه اشغالی در شرق کارون.

نتایج:تامین کلیه اهداف از جمله آزادسازی 130 کیلومتر مربع از خاک ایران؛ کشته و مجروح شدن 1500 نفر و اسارت 1800 نفر از افراد دشمن و...

«حصر آبادان باید شکسته شود»...

این پیام امام رحمه الله به نیروها، قدرت و روحیه داده بود، عملیات در نیمه های شب و با غافلگیری کامل دشمن آغاز شد و این در حالی بود که دشمن در روزهای 30 و 31 شهریور منتظر حمله از سوی نیروهای ایرانی بود و به همین دلیل، آماده باشی را که در آن روزها برقرار کرده بود، لغو کرده و نیروهایش را به مرخصی فرستاده بود. در چنین شرایطی رزمندگان یک ساعت پس از آغاز عملیات، خود را به سنگرهای دشمن رساندند و...

طریق القدس

رمز:یا حسین علیه السلام

تاریخ: 9/8 تا 1360/9/15

هدف:آزادسازی بستان و 50 روستای منطقه و رسیدن به مرز در منطقه چزابه.

نتایج:آزادسازی 650 کیلومتر مربع از خاک ایران شامل شهر بستان، 70 روستا، تنگه چزابه، تجزیه قوای سپاه سوم عراق؛ کشته و مجروح شدن 8500 نفر و اسارت 546 نفر از افراد دشمن و...

این عملیات، اولین عملیاتی بود که رزمندگان اسلام به مرز بین المللی می رسیدند. این احتمال وجود داشت که در صورت تعقیب دشمن در داخل خاک عراق، دشمن به تبلیغات و جنگ روانی علیه ایران اقدام کند. به همین دلیل و به پیشنهاد سردار شمعخانی و برخی فرماندهان، نام عملیات، طریق القدس گذاشته شد.

فتح المبین

 رمز:یا زهرا علیها السلام

تاریخ: 1/2 تا 1361/1/10 در سه مرحله.

هدف:آزادسازی منطقه وسیع غرب دزفول و جاده دزفول - دهلران و خارج کردن شهرهای اندیمشک، شوش، دزفول و جاده اندیمشک - اهواز از زیر آتش دور برد دشمن.

نتایج:تامین کلیه هدف ها از جمله آزادسازی 2500 کیلومتر مربع از خاک ایران، کشته و مجروح شدن 4000 نفر و اسارت 1500 نفر از افراد دشمن؛ انهدام 4 لشکر عراق و ...

ادامه مطلب...



      

در مورد جنگ تحمیلی و علل وقوع آن، پذیرش قطعنامه و... در داخل کشور بحث‌های زیادی صورت گرفته که اکثر آنها از منظر درونی و توسط تئوریسین‌های داخلی انجام شده است . در مطلب زیر، نویسنده برای روشن شدن هر چه بیشتر ذهن نسل جوان در مورد واقعیات جنگ کوشیده است تا تحلیل های سیاستمداران خارجی را نیز در مورد جنگ مورد بررسی قرار دهد.

 

 

جبهه

 

تاکنون نظریه پردازان و تحلیلگران بسیاری علل آغاز جنگ را به طور گسترده بررسی کرده‌اند. در این مقاله نیز دیدگاه‌های تنی چند ازمحققان و شخصیت‌ها را در خصوص علل وقوع جنگ به اجمال و با توجه به منابع موجود بررسی خواهیم کرد. لازم به تذکر است که بیان دیدگاه‌های زیر هرگز به معنی قبول و تأیید کامل آرای ارائه شده نیست و تنها با هدف آگاهی بیشتر مخاطبان صورت می‌گیرد.

شهرام چوبین، مدیر بخش پژوهش مرکز سیاست‌های امنیتی در ژنو، شروع جنگ را غیرمنتظره نمی داند. وی  تغییر وسیع در کشور و به حاکمیت رسیدن نظام انقلابی را علت وقوع جنگ علیه ایران می داند. به نظر چوبین یکی دیگر از دلایل وقوع جنگ عدم توجه به توازن نظامی بین دو کشور بود. توازن نظامی پیش از انقلاب به سود ایران بود، ولی پس از انقلاب به دلیل عدم استحکام حکومت، نیروهای مسلح ایران وضعیت نابسامانی داشتند و هیچ کدام از ابرقدرت‌های بزرگ جهان نیز از حکومت انقلابی ایران حمایت نمی‌کردند.

به عقیده پروفسور رمضانی ، استاد بازنشسته دانشگاه ویرجینیا در آمریکا ، صدام از پیامدهای انقلاب ایران، از جمله تضعیف و به حاشیه راندن رادیکالیسم عراق و هویت ناسیونالیسم عربی ناخشنود بود و به همین منظور جنگ را آغاز کرد.

جیمز بیل، استاد علوم سیاسی و رئیس کالج ویلیام مری دانشگاه ویرجینیا در آمریکا، دلیل واقعی جنگ را درگیری سیاسی برای دست یافتن به برتری و تسلط بر خلیج فارس می‌داند و می‌گوید: « رژیم صدام خواستار استیلای سیاسی بر منطقه بود و همچنین نابودی انقلاب ایران که آن را تهدیدی علیه وضعیت سیاسی کشورهای منطقه می‌دانست.»

توضیحات ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا درباره جنگ ایران و عراق، متأثر از فضای دوران جنگ سرد و نظام دوقطبی جهان است. تغییر رفتار عراق به همان اندازه انقلاب اسلامی موازنه قوا را در منطقه بر هم زده بود . به عقیده نیکسون استراتژی آمریکا در دهه 1970 مهار عراق رادیکال با اتکا بر ایران بود و در سال‌های 1980 باهدف مهار انقلاب اسلامی با اتکا به عراق طراحی و جنگ عراق علیه ایران نیز به همین منظور آغاز شد.

آنتنی کردزمن، مدیر م?سسه بررسی‌های استراتژیک در آمریکا می‌گوید: «جنگ ایران و عراق برآیند عوامل تاریخی، فرهنگی و نظامی متعددی بوده است، مانند اختلاف‌های تاریخی طولانی بین دو فرهنگ و دو ملت عرب و عجم و نیز شخصیت‌ها و نوع جهان بینی رهبران دو کشور و همچنین اختلاف‌های جغرافیایی مانند کنترل راه آبی اروند و کنترل نقاط پدافندی مهم در طول مرز زمینی. به ویژه در مناطق وصولی به بغداد و... ، کردزمن علاوه بر اختلاف مرزی میان دو کشور، به تصورات ایران و عراق نسبت به هم نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد: «عراقی‌ها بر این باور بودند که برای سلطه بر خلیج‌فارس و خاتمه حوادث آن زمان ایران، باید با زور وارد عمل شد.» ادامه مطلب...



      

آرش فهیم

گرچه حدود ربع قرن از پایان جنگ تحمیلی گذشته، اما امروز در شرایطی قرار داریم که بیش از پیش به فرهنگ جهادی و دفاع مقدسی نیازمندیم. غرب صلیبی- صهیونی که اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی ایران را کابوسی هراسناک می داند و در عین حال توان حمله نظامی را نیز ندارد، ابزارهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و به خصوص رسانه ای خود را برای خاموش کردن منادی اصلی «بیداری اسلامی» به کار گرفته است.
 
واقعیت این است که تهاجم و تحمیل دشمن پایان نیافته، بلکه شکل و شمایل آن تغییر کرده است. کافی است به حجم سخن پراکنی ها، فیلم ها، سایت ها، شبکه های ماهواره ای، فرقه سازی ها، تفرقه افکنی ها و سایر فعالیت های ضدفرهنگی و رسانه ای دیگری که سران جنگ طلب نظام سرمایه داری جهانی طی سال های اخیر علیه ایران انجام داده اند توجه کنیم تا دریابیم، آنچه ملت ایران با آن مواجه است، یک جنگ تمام عیار و همه جانبه است؛ تا آنجا که براساس بررسی های اعلام شده از سوی مراکز آمار جهانی، حجم جنگ نرم غرب علیه ایران در دو سال اخیر، از میزان تهاجم فرهنگی آمریکا علیه بلوک شرق در تمام دوران جنگ سرد بیشتر است.
 
البته پرواضح است که عملیاتی شدن این جریان تازگی دارد و حداقل این که تا پنج، شش سال قبل روند تهاجم فرهنگی و جنگ نرم علیه ایران چنین شدتی نداشت، اما امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در همان روزها و سال هایی که جنگ تحمیلی تازه به پایان رسیده بود، بارها این مسئله را هشدار داده بودند. از جمله حضرت امام(ره) فرمودند: «... جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی شناسد...» و یا امام خامنه ای که به طور فراوان و مکرر در بیانات خویش موضوع هایی چون تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم را مطرح کرده اند.
با اندکی تعمق می توان دریافت، یکی از مهم ترین دستاوردهای فرهنگی که محصول منحصر به فرد انقلاب اسلامی محسوب می شود، سینمای دفاع مقدس است و تمامی عناصر فرهنگ شیعه در آن دیده می شود. سینمای دفاع مقدس، بومی ترین ژانر سینمایی ایران و مصداق بارز و تام سینمای ملی است. فیلم هایی که در این ژانر دسته بندی می شوند، بازتاب دهنده روحیات، ارزش ها و شاخص های فرهنگ اسلامی- شیعی-ایرانی هستند. به بیان صریح، پاینده و پویابودن سینمای دفاع مقدس، می تواند سد محکمی در مقابل جنگ نرم جبهه صلیبی- صهیونی باشد. چون این نوع فیلم ها به شکل غیرمستقیم و با مخاطبی انبوه می توانند ارزش هایی چون ایثارگری، عدالت خواهی، شهادت طلبی، پیروی از ولی فقیه عادل و مقاومت در مقابل فتنه های درونی و بیرونی شیطان را به مخاطب خود منتقل کنند و در ذهن و روحش نهادینه سازند.
 
نکته قابل تأمل این است که در سال های پس از دفاع مقدس و گسترش روزافزون فرهنگ رفاه طلب و غرب زده درجامعه، سینمای دفاع مقدس نیز رو به استضعاف رفت. اهمیت سینمای دفاع مقدس زمانی گویاتر شد که مشاهده کردیم، سردمداران مدیریت فرهنگی دولت موسوم به اصلاحات که هم اکنون به دام انگلیس پناه برده اند، تلاش فراوانی برای سرکوب این نوع سینما کردند. یعنی می دانستند فیلم هایی که منتشرشده فرهنگ و ارزش های جهادی درسطح جامعه هستند، مانعی بر سر راه پیشبرد اهداف آنها برای گسترش اباحه گری بود. ناگفته پیداست که یکی از محورهای اصلی جریان های سیاسی منحرف و فاسد، سوق دادن مردم و به خصوص جوانان به سمت غرب زدگی و سطحی گرایی و مصرف زدگی بوده است. با این حال، مردم با هویت و برخوردار از شخصیت انقلابی، نشان داده اند که علاقه ای به همراهی با آنها نداشته و ندارند. تضعیف سینمای دفاع مقدس هم در همین رابطه قابل شناسایی است. یعنی منزوی شدن این فیلم ها، یک اتفاق طبیعی و خود به خودی نبود. این که عده ای می گویند سینمای دفاع مقدس به خاطر عدم استقبال مردم کم رنگ شد کاملا باطل است. به خصوص این که در جدول فیلم های پرفروش و پربیننده سینمای ایران در سال های پس از انقلاب همواره نام فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس دیده می شود. واقعیت این است که جریان های فرهنگی، سیاسی و رسانه ای وابسته به سرمایه داری که منافع خود را در گرو غرب زدگی و تقلیل یافتن آرمان گرایی و عدالت خواهی در جامعه می دانسته اند، به صورت برنامه ریزی شده و تعمدی، سعی در به حاشیه راندن سینمای دفاع مقدس داشته و دارند.
 
متأسفانه در سال های اخیر نیز موج جدیدی در این راستا پدید آمده که در قالب فیلم های به ظاهر جنگی، سعی در تخریب ارزش های انقلابی و دفاع مقدسی دارد. این فیلم ها عمدتاً با ادعای ضدجنگ بودن و نمایش تصویری تیره و تار از فضای جامعه، ایستادگی ملت ایران در مقابل تجاوز بیگانگان را تحقیر می کنند. نکته تأمل برانگیز و تأسف آور این است که این گونه فیلم ها، در میان آثار جنگی اکران شده در چند سال گذشته، اکثریت را تشکیل می دهند.
 
خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا ناآگاهانه، سازندگان این نوع فیلم ها در مسیر تقدس زدایی از مقاومت و نبرد مقدس مردم ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله قرار گرفته اند. آن هم درست در شرایطی که دشمنان ایران و اسلام در آن سوی مرزها، هجوم خود به مرزهای عقیدتی و فرهنگی جامعه ما را به اوج خود رسانده اند. فیلم های سیاه جنگی که با تقلید کورکورانه و جاهلانه از روی فیلم های ضدجنگ غربی ساخته شده و می شوند، به نوعی نقش مکمل برنامه های شبکه های ماهواره ای ضدایرانی را برای ارزش زدایی از دفاع مقدس بازی می کنند. زیرا یکی از ترفندهای ثابت و مکارانه این شبکه ها این است که هر سال به مناسبت هفته دفاع مقدس برنامه هایی شبهه افکن و مخرب را درباره این بخش از تاریخ پرافتخار ایران نمایش می دهند. حتی در برخی از این برنامه ها، کشور ما به عنوان آغازگر و مسئول اصلی جنگ هشت ساله معرفی می شود!
 
نگاه باب شده در سینمای جنگی امروز ایران یک انحراف بزرگ است که عدم ترمیم آن لطمات فراوانی را در پی خواهد داشت. این انحراف از آنجا ناشی می شود که اساساً کشور ما در آن جنگ در مقام مدافع و مقاوم بود. هم از این رو ارائه نگاه ضدجنگ به مقاومت، نوعی نقض غرض محسوب می شود. چنین فیلم هایی را نمی توان ضدجنگ دانست، بلکه این آثار ضدمقاومت هستند. یعنی پایداری ملت ایران در جنگ را مخدوش می کنند، نه خود جنگ را.
 
این یک جفای بزرگ به یکی از طلایی ترین نقاط تاریخ سرزمین مان است. مقابله پیروزمندانه با حمله رژیم بعث عراق به ایران و حمایت ده ها کشور از صدام برای سرنگون کردن جمهوری اسلامی و تصرف ایران یک افتخار بزرگ است. نمی توان با سهل انگاری در برابر ریاکاری عده ای، بیش از این اجازه تخریب دفاع مقدس را در برخی از فیلم های جنگی داد.
 
بنابراین به موازات حمایت از تولید فیلم های دفاع مقدسی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر فرهنگی، باید در مقابل فیلم های ضدمقاومت هم ایستاد و مانع از گسترش یافتن چنین آثاری شد.
 
منبع:کیهان





      

خراسان نوشت:

می گویند غوغا، در عمق اروند است. شنیده ام جریان اروند، جریان صاف و آرام است اما در عمق آن غوغایی به پاست و خروش و طغیان واقعی رودخانه زیر آب است. به طوری که اگر لنگر کشتی که در اروند لنگر می اندازد ضعیف باشد جریان رود، کشتی یا یدک کش را از لنگر جدا می کند و با خود می برد. اینجاست که می فهمم چرا غواصان کار کشته زمان جنگ با شنیدن نام اروند هوایی می شدند و تمام سختی عبور از این رودخانه راکه حتی عراقی ها تصور نمی کردند کسی بتواند از آن عبور کند، به جان می خریدند. برای آنها جنگ دو جانبه بود «جنگ با آب و جنگ با دشمن»

 
وقتی پیگیر مصاحبه با غواصان دوران جنگ می شوم، اسامی مختلفی را می شنوم که بیشتر آن ها ازاهالی زنجان هستند.تعجب می کنم. می دانم زنجان نه دریایی دارد و نه رودخانه ای که بتوان در آن غواصی کرد. اما بیشتر اعضای گروه غواصی اروند و عملیات های مهم ایران و عراق زنجانی ها و آذربایجانی ها بودند.علتش را از «عباس راشاد» غواص خط شکنی که چندین عملیات مهم را تجربه کرده و اکنون سه سالی است فرماندار زنجان است، می پرسم. او با لبخند و با افتخار - به قول خودش پارتی بازی می کند- از شجاعت و ایثارگری هموطنان آذری زبان مکرر تعریف می کند.راشاد 49 ساله است. مهندس شیمی است و مدرک فوق لیسانس رشته سیاسی را همزمان با جنگ و بعد از آن کسب کرده است.تدریس در دانشگاه آزاد و دانشگاه امام حسین (ع) در حوزه اندیشه سیاسی و علوم دفاعی از دیگر فعالیت هایش است . در جنگ 12 بار زخمی شده. می گوید: از گردان ذخیره 500 نفره ای که در جنگ وجود داشت ، انشعابی به اسم گردان المهدی (عج) شکل گرفته بود که همه غواص بودند.همین غواص ها در دوران دفاع مقدس کم نظیرترین و دشوار ترین عملیات آبی – خاکی جهان را رقم زدند.غواصان خط شکنی که ابتدا وحشی ترین وعجیب ترین رودخانه را رام کردند و بعد به جنگ دشمن رفتند.رام کردنی که اگر چه نتیجه اش پیروزی بود اما بسیاری از جوانان کشور را از ما گرفت.در سفری یک روزه به زنجان پای صحبت های این رزمنده غواص خط شکن نشستیم. ادامه مطلب...



      

خبرگزاری دانشجو- شهرآورد پایتخت روز گذشته با حواشی و فراز و نشیب های فراوان به پایان رسید و پرتاب سنگ و گوجه از طرف هواداران دو تیم به زمین بازی، تنها خاطره ای بود که از این مسابقه ورزشی باقی ماند.

بازیکنان میلیاردی استقلال و پرسپولیس که هر روز برای رسانه ها خط و نشان می کشند و خود را بهترین های فوتبال ایران می دانند، بدون توجه به وظیفه ای که در مقابل مردم دارند، عملکرد غیر قابل قبولی از خود به نمایش گذاشتند تا بار دیگر موجی از انتقادات به سمت آنها روانه شود و باز هم لازم باشد تا به آنها یادآوری کنیم که پول های میلیاردی که امروز آنها را به این جایگاه از ثروت و شهرت رسانده، از بیت المال تامین شده است.
 
بازیکنان ملی پوش این دو تیم، بدون توجه به خواسته مردم - که حق طبیعی آنهاست تا بدانند چرا این گونه در زمین بازی می کنند - از مصاحبه با رسانه ها خودداری کردند تا نشان دهند که تحمل شنیدن انتقادات را ندارند؛ شاید هم دوست ندارند اعتراضات مردم و رسانه ها کام آنها را تلخ کند.
 
در روزهایی که بسیاری از افراد معتقدند که صرف هزینه های چند ده میلیاردی در فوتبال بی عدالتی نسبت به سایر ورزشکاران است، فوتبالیست ها برای همه خط و نشان می کشند و رسانه ها را وادار به سکوت می کنند.
 
به آن دسته از ورزشکارانی که از مصاحبه با رسانه ها خودداری می کنند و حوصله جواب دادن به سوالات خبرنگاران را ندارند و توجهی به خواسته ها و سوالات بی پاسخ مردم ندارند و مسئولانی که در خواب هستند، توصیه می کنیم که وصیت نامه سردار شهید کیومرث نوروزی، بنیانگذار تیم فوتبال آزادی سمنان، تیمی که در دوران دفاع مقدس 9 شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است را بخوانند شاید به حرمت خون پاک شهیدان به یاد بیاورند که چه مسئولیتی در مقابل مردم بر گردن دارند.
 
فرمانده گردان موسی بن جعفر (ع) در فرازی از وصیت نامه ورزشی خود خطاب به ورزشکاران و مسئولان ورزشی می گوید:
 
«ای برادران اتحاد، وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنید. از تفرقه بپرهیزید که عامل نفاق و جدایی است. ای مربیان عزیز و ای سرپرستان محترم، دست به دست هم بدهید و به گفته امامتان لبیک گویید که گفت «در جامعه اسلامی، مربیان ورزش باید نمونه باشند تا بتوانند انسان بسازند.»
 
به خدا از طریق ورزش می توانید رزمندگانی تربیت کنید تا در آینده ای نزدیک راهی جبهه ها شوند. از حب ریاست و نفس پرستی بپرهیزید و فقط خدا را در نظر بگیرید، از مربیان و سرپرستان متعهد و مسئول استفاده کنید به سوابق افراد توجهی نداشته باشید، چشمان خود را باز کنید و ببینید در حال حاضر چه خدمتی می کنند.
 
معیار و ملاک انتخاب یک ورزشکار در تیم های شهر و باشگاه ها برای شما ابتدا برتری در بعد اخلاقی و عقیدتی و آنگاه لیاقت ورزشی و تخصص و به قول شما تکنیک و تاکتیک باشد.اگر خدایی نکرده در بین شما برادران، کسانی هستند که در این دو بعد عقیدتی و اخلاقی منحرف می باشند، ابتدا آنها را ارشاد و سپس اگر موثر واقع نشد آنها را سریعاً پاکسازی کنید، تیم های خود را طوری پرورش دهید که به موقع در مراسم دعا و نماز شرکت کنند و به موقع در مسابقات حاضر باشند.
 
عزیزان مرگ فرا می رسد پس چه بهتر که حال تا دیر نشده روش خود را عوض کرده و انسان بسازیم. حس ناسیونالیستی و گروه گرایی و تیم جویی را کنار بزنید و چشمان خود را باز کنید و واقعیت های جامعه را ببینید.
 
آنقدر در فکر برد و باخت نباشید، آیا سزاوار است که با این همه برنامه های ارشادی از انقلاب هنوز هم فکرمان فقط در توپ زدن و یا فوتبال بازی کردن باشد؟
 
آیا نمی خواهیم فکرمان در ارزش های اصیل ورزش قرار گیرد؟ بلکه می رویم تا جامعه ورزشی خود را بازسازی کرده و نوجوانان و جوانان متعهد و مسئول و درخط امام به جامعه ارائه دهیم، برادران ورزشکار آیا نمی خواهید بعد از فرا رسیدن مرگتان چیزی برای آن دنیا ذخیره کنید.
 
اگر یک روز تیم شما با حفظ این دو بعد اخلاقی و عقیدتی نسبت به تیم حریف بازنده گردید این را بدانید که شما در آن روز یک پیروزمند واقعی و الهی و یک بازنده سرفراز ورزشی خواهید بود.
 
ای برادران و دوستان ورزشکار که خود می دانید منظورم چه کسانی هستند بیایید و به عهد و قول خود وفا کنید، بروید در نمازها و دعاها شرکت کنید فعالانه در بسیج خدمت کنید که یک شاخه نظام امام زمانی است.
 
بارخدایا در زمین ورزش خطا و گناه زیاد کرده ام. الهی از گناهانم در گذر، برادران هم تیمی مبادا خدای ناکرده بعداز شهادت من از این تشکیلات گریزان شوید.
 
به کلیه مسئولین به ویژه دست اندرکاران ورزش هشدار می دهم که ای عزیزان بدانید که شما با خون شهدا به این مقام رسیده اید؛ پس در کار خود کوشا باشید.»





      

 

هنگامی که رزمندگان اسلام در زمستان سال 65 پشت دیوارهای بصره رسیدند قطعنامه 598 مطرح و در سال 1366 به تصویب سازمان ملل متحد گردید.ایران در محتوای قطعنامه نکات مثبت و منفی آن را مورد تأمل قرار داد بنابراین در اولین موضع‌گیری نه آن را رد کرد، نه پذیرفت  .

در 27 تیرماه سال 1367 پذیرش قطعنامه 598 از طرف امام راحل اعلام گردید. عراق پذیرش قطعنامه را به منزله ضعف ایران تلقی کرد و با همدستی منافقین بار دیگر اقدام به تجاوزگری نمود. مرصاد عملیاتی بود که در پاسخ به تجاوزگری منافقین در عملیات فروغ جاویدان آنان طراحی شده و فروغ دشمن به افول انجامید  .

 رزمندگان اسلام به تعرضات عراق و منافقین در اوائل مرداد 67 پاسخ محکمی دادند و آنها را به کام مرگ فرو بردند.

عراق دریافت که در تحلیل دچار خطا شده است. صدام در 17 مرداد 67 به ناگزیر آتش‌بس را پذیرفت و اعلام آمادگی کرد که وارد مذاکره شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در 18 مرداد 67 قطعنامه 619 را تصویب کرد و به موجب آن گروه ناظران نظامی ایران و عراق و سازمان ملل (یونیماک) که حدود 400 نفر از 25 ملیت مختلف تشکیل شده بود در مرزهای دو کشور ایران و عراق مستقر شدند.

پی‌گیری‌ها و مذاکرات فیمابین دو کشور دنبال می‌شد تا اینکه در 26 رمضان 1410 برابر اوائل اردیبهشت 69 صدام رئیس جمهور وقت عراق طی نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی و هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت خواستار مذاکرات در راستای صلح شده و پیشنهاد کرد که روز عید مبارک فطر ملاقات مستقیم در یک کشور ثالث مثل عربستان انجام گیرد. هاشمی رفسنجانی در پاسخ نوشت «ما مصممیم که در راه صلح همانند دوران دفاع، اعتماد مردم را به همراه داشته باشیم» و پیشنهاد داد قبل از تماس رؤسای دو کشور نماینده‌ای از سوی طرفین در کشوری ثالث وارد مذاکره‌ شوند و درباره آنچه باید انجام گیرد گفت‌وگو کرده تا زمینه تصمیم‌نهایی را فراهم سازد.

باب مکاتبات باز شد و ادامه یافت تا اینکه در تاریخ 69.5.17 ایران طی نامه‌ای بر معاهده 1975 تأکید کرد. ادامه مطلب...



      
پنج شنبه 91/5/26 2:4 ع

روز قدس





      

نامه محرمانه وزیر اطلاعات به حضرت امام(ره) یک ماه پس از پذیرش قطعنامه/ آیا به امام جام زهر نوشاندند؟

 

 گروه تاریخ: پس از گذشت بیست و چهار سال از پذیرش قطع نامه 598 و پایان جنگ هنوز گفتگو‌ها درباره نحوه تصمیم گیری درباره این مسئله از رازهای تاریخ انقلاب به حساب می‌‌آید. در سال‌های اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی با انتشار برخی اسناد و گفتگوهای متعدد به تبیین این مسئله پرداخته‌اند اما هنوز نقطه اصلی این ماجرا که شبهه تحمیل پذیرش قطع نامه 598 به امام خمینی(ره) است، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش رجانیوز، آنچه مسلم است اینکه این باور که عده‌ای جام زهر پذیرش قطع‌نامه را به حضرت امام (ره) نوشاندند، مسئله‌ای بود که از همان دقایق ابتدایی پذیرش قطعنامه به صورت یک باور عمومی درآمد. و این در حالی است که هنوز دست اندرکاران وقت نتوانسته‌اند، پاسخ دقیقی به آن دهند.

اخیرا گروه تاریخ رجانیوز  به سندی محرمانه دست پیدا کرد که در آن حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری، ‌وزیر وقت اطلاعات یک ماه پس از پذیرش قطع نامه در نامه‌ای به حضرت امام خمینی(ره) شیوع شایعاتی درباره نوشاندن جام زهر به حضرت امام (ره) در ماجرای پذیرش قطعنامه، به ایشان گزارش کرده است که این نامه علی رغم اهمیت فوق العاده آن هیچگونه پاسخی را از جانب امام (ره) دریافت نمی‌کند.

 در بخشی از این نامه آمده است: در تحلیل حوادث اخیر  و مشخصا موضوع آتش بس، این شایعه در سطح وسیع مطرح است که دیدگاه حضرت امام در مسائل اصولی نظام و از جمله جنگ با دیدگاه مسئولین کشور متفاوت است. اختلاف این دو دیدگاه موجب اصلی تحمیل صلح است و در حقیقت مسئولین کشور این زهر را به کام امام ریختند.این را بعضی آقایان حتی در بعضی از جلسات مطرح می‌کردند، حتی در آن جلسه‌ای که برای خواندن این مساله صلح در آن جلسه هم این مساله به نحوی مطرح شد.

 در ادامه این نامه مهم وزیر اطلاعات آمده است: متاسفانه این شایعه خطرناک که ابتدا توسط تعدادی از افراد تندرو مطرح گردید،طبق گزارشات اکنون به صورت یک اعتقاد در قشر وسیعی از سپاه، بسیج و وزارت اطلاعات و عموما ارگان‌ها و افراد انقلابی در حال گسترش است.

محمدی ری شهری در این نامه هدف اصلی رواج این شایعات را حذف هاشمی رفسنجانی عنوان می‌کند.

اما شاید مهمتر از متن و محتوای این نامه تاریخی، سکوت حضرت امام (ره) در پاسخ به این نامه باشد. پاسخی که شاید نقض کننده بسیاری از مدعیاتی باشد که در سال‌های اخیر در قبال موضوع پذیرش قطعنامه مطرح شده است.





      
<      1   2   3   4   5   >>   >


پیامهای عمومی ارسال شده