سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دفاع مقدس
منوی اصلی
مطالب پیشین
کارنامه عملیات ها
جنگ دفاع مقدس
همسنگران
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 133
  • بازدید دیروز : 57
  • کل بازدید : 940786
  • تعداد کل یاد داشت ها : 570
  • آخرین بازدید : 103/2/6    ساعت : 11:50 ع
درباره ما
جستجو


وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها
شهدا ، امام خامنه ای ، مقاله ، مداحی ، امام خمینی(ره) ، شهید ، دفاع مقدس ، رهبری ، آمریکا ، اسلام ، تفحص ، ایران ، داعش ، فتنه ، قم ، قوطی ، لبنان ، لبنانی ، م.ه ، مانیفیست ، مبارزه ، محمد جواد مظاهری ، محمد شهبازی ، مهدی ، موسوی ، میلیتاریسم ، ناتو ، نهضت ، نیروی قدس ، هیتلر ، ولایت ، کربلا ، کیهان ، مدافع حرم ، مذاکره ، مذهب ، مردم ، مرگ ، مغنیه ، فقه ، فقه حکومتی ، قاسم سلیمانی ، دبیرستان ، دفاع ، شهدا همدان ، شهید خرازی ، شهید زنده ، شهید مهدی نوروزی ، شهیدان ، شیطان بزرگ ، صدام ، ظلم ، عاشورا ، عراق ، علی چیت سازیان ، بسیجی ، پناهگاه ، پهلوی ، تجاوز ، دهه فجر ، دولت ، دکترین ، رزمنده ، روحانیت ، زفراندوم ، ژنرال ، سامرا ، سپاه ، ستار ابراهیمی ، سردار الله دادی ، سنگر ، سید حسن نصر الله ، شاه ، شبکه ، شعر ، شهادت ، جبهه ، جملات ، جنگ ، جهاد ، جهاد مغنیه ، جهانی ، حاج قاسم سلیمانی ، حبیب الله مظاهری ، حرم ، حزب الله ، حسن البکر ، حسن عباسی ، حسن مرادی ، حوزه ، حکومت ، خراسان ، خیانت ، اسلاید ، القاعده ، المنار ، امام حسن ، امام حسین ، آیزن هاور ، استراتژیک ، اسرائیل ، امام6 ، انقلاب ، انگلیس ، امام خمینی ، 9 دی ، آب ، آقازاده ،
جمعه 91/4/30 3:0 ع

اس ام اس ماه رمضان

 

کاش در این   رمضان لایق دیدار شویم.

سحری با نظر لطف تو بیدارشویم

---------------

آمد رمضان هست دعا را اثری
دارد دل من شور و نوای دگری
ما بنده عاصی و گنهکار توییم
ای داور بخشنده بما کن نظری
---------------

ماه مبارک آمد، ای دوستان بشارت

کز سوی دوست ما را هر دم رسد اشارت

آمد نوید رحمت، ای دل ز خواب برخیز

باشد که باقی عمر، جبران شود خسارت

--------------- ادامه مطلب...



      

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: همزمان با نگرانی غربیها درباره عملی شدن تهدید ایران به بستن تنگه هرمز، سایت مقاومة لبنان با انتشار یک اینفوگرافیک به قابلیت های موشکی ایران برای بستن این تنگه اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ماههای اخیر تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز باعث افزایش تنش میان تهران-واشنگتن شد و در این بین برخی از مقامات ضمن ابراز نگرانی درباره بستن تنگه هرمز به قابلیت های موشکی ایران اشاره کردند.

برخی مقامات غربی نیز با اشاره به استفاده ایران از راهبرد جنگ نامتقارن علیه نفتکش های آمریکایی در تنگه هرمز به پیامدهای اقتصادی جدی این اقدام از جمله افزایش قیمت نفت اذعان کردند.

کریستین ساینس مانیتور در همین حال می نویسد: اگرچه ارتش آمریکا 90 برابر بیشتر از ایران، پول صرف هزینه های نظامی می کند، اما این کشور که وارث سرزمین پارس بوده با استفاده از استراتژی جنگ های نامتقارن می تواند در برابر تهدیدات ایالات متحده ایستادگی کرده و به هدف خود برسد.

ادامه مطلب...



      

 

فارس: هیتلر برای تسخیر فرانسه با مانع بزرگی به نام خط دفاع ماژینوی فرانسه روبرو بود که با طول 322 کیلومتر و انواع استحکامات و تجهیزات جنگی فرانسه را در برابر حملات آلمانی ها بیمه می کرد. 
 
 نیاز هیتلر به سلاحی قدرتمند که بتواند از راه دور دیوار دفاعی فرانسه را در هم بشکند موجب شد تا بزرگترین سلاح تاریخ  با نام "گوستاو" در سال1941 ساخته شود. 

  

 
گوستاو سلاحی برای پرتاب گلوله های توپ سنگین به فواصل دور بود که می توانست یک بمب 7 هزار کیلویی را تا فاصله 47 کیلومتر پرتاب کند. قدرت بمبهای طراحی شده برای "گوستاو" به اندازه ای بود که می توانست هر زره فلزی را پاره کند و تا هشت متر بتن را در هم بشکند. ادامه مطلب...



      
      

 

احمد متوسلیان، 24 ساعت بعد از شروع  مرحله عملیات بیت المقدس، در جریان کمیسیون نظامی مشترک خود با سرهنگ فضل الله  شاهین راد، ضمن مرور مهمترین سرخط های مربوط به پاتک سوّم دشمن در عصر روز جنمعه دهم اردیبهشت 1361 گفته بود:

«... در آن درگیری بعد از ظهر دیروز، ما این جا بالای صد و پنجاه نفر شهید دادیم. توجّه می فرمایید؟ یعنی این قدر تبعّیت دارند. نهایت تبعیّت پذیری شان را نشان داده اند. اصولاً مبنای تبعّیت پذیری توی سپاه چیست؟ مبنا« امر ولایت» است. یعنی اگر کسی این امر را رعایت نکند، خارج از موازین« ولایت فقیه» قرار می گیرد و در نتیجه، چنین فردی از حیث اعتقادی، کافر است. توجّه می فرمائید؟ یعنی ما در سپاه مبنای حرکتمان این است  که وقتی فردی را ولی فقیه به عنوان مسئول تعیین می کند، به عنوان مسلمان از آن مسؤول تعیین می کند، به عنوان مسلمان از آن مسؤول تعیین می کند، به عنوان مسلمان از آن مسؤول اطلاعت کامل می کنیم. یعنی وقتی ما به شخصی می گوییم که آقا؛ شما منطقه تان اینجاست و باید این جا را حفظ کنید، این کار او را به عنوان یک وظیفه شرعی و الزام شرعی، انجام می دهد. همان طور هم که شما ملاحظه می کنید، دیروز از آن قسمت پایین ایستگاه گرمدشت، گردان های حبیب ابن مظاهر، میثم و مقدار ما، به طور کلّی تقریباً می شود گفت که ضربه خورده اند، توجّه می کنید؟ ولی هرگز آن منطقه را ول نکرده اند و آن جا مانده اند. همچنین گردان های ما در این قسمت بالا، یعنی محور عملیاتی سلمان ...

در جریان حمله ی عصر دیروز زرهی عراق به سمت راست محور سلمان ، مشکل از آن جایی شروع شد که متوجه شدیم تانک های خودی، دارند به عقب بر می گردند و خدا شاهد است برای جلوگیری از عقب کشیدن تانک ها، آن جا ناچار شدیم شدّت عمل نشان بدهیم. الآن هم می توانید بروید و از خدمه ی آن ها سؤال کنید. خب وقتی این تانک ها با آن یال و کوپالشان بر می گشتند، روی روحیه نفر پیاده تأثیر می گذاشت دیگر. طبیعی هم  هست. نیروی پیاده ما، یک نیروی ساده ی بسیجی است. روحیه ی او هم تضعیف می شود دیگر. خود فرمانده گردان شهید می شود. معاون گردان شهید می شود. معاونین گروهانی این گردان هم شهید می شوند، خب این بسیجی اگر بعد از دیدن آن صحنه ها کمی دست و پای خودش را گم کند، یک امر طبیعی است.  توجه می فرمایید؟ وقتی تانک خودی کنار جاده بند نشد، ما دیگر از این بسیجی چه توقعی باید داشته باشیم؟

روی همین اساس، مجبور شدیم  یک گردان دیگر خودمان – گردان ابوذر غفاری- را، از پایین ترین نقطه، برداریم و بیاوریم در سمت  راست  محور سلمان، جلوی رخنه ی زرهی دشمن را بگیریم. یک گردان خودمان – گردان حمزه سیدالشهدا(ع)- را هم از وسط، برداشتیم و آوردیم این جا تا جلوی رخنه ی دشمن را سد کنیم. طی درگیری دیروز، تلفات فرماندهان رده های گردان و گروهان ما بالا بوده.

منبع: همپای صاعقه صفحه ی 553

قابل توجه این که در عملیات بیت المقدس، 141 زرهی ارتش طبق توافق، باید تانک های خود را برای پشتیبانی از نیروهای بسیجییاده تیپ 27 محمد رسول الله (ص) در پشت خاکریز ها مستقر می نموده و با اجرای آتش مستقیم تانک از فشار بر روی نیروها کم میکرده ولی 12 تانک مأمور در محور سلمان بادیدن شدت صحنه ی درگیری بدون هماهنگی عقب نشیدی نموده و با خالی نمودن موضع دفاعی عقب ، موجب دور خوردن گردان ابوذر می شود و بچه ها در آنجا به شهادت می رسند.

 





      

 

در اوایل سال 60 و هنگام حصر آبادان

بعد از عملیات آزادسازی تپه های مدن طرحی بود که ما یک جاده انحرافی در مسیر بالای روستای ابوشانک به موازات جاده خضر بکشیم و آن را به جاده آبادان به ماهشهر وصل کنیم. مهندس علی زاذه (بچه آذربایجان) و شهشهانی و مهندس ستوده طرح آقای جوادی را ببرسی کردند و دیدند جالب است. منطقه باتلاقی بود اما چاره ای نبود. قرار شد بچه ها کار را بطور ضربتی شروع کنند. ارتش با احداث این جاده موافق نبود. می گفت عراقی ها تحریک می شوند و حمله می کنند و آنجا را هم می گیرند. ولی ما می گفتیم خاکریز می زنیم و نیرو مستقر می کنیم.

منطقه ای که قرار بود در آن جاده کشیده شود دارای زمینی باتلاقی و بسیار سستی بود. احداث جاده در آن ناحیه نیاز به کار مهندسی فوق العلاده زیادی داشت. باید مقدار زیادی ماسه و خاک به آن ناحیه منتقل می شد. من همان اوایل کار روزی همراه برادر پاسداری به منطقه رفتم. به مهندس علی زاده و مهندس شهشهانی، که از بچه های جهاد سازندگی آذربایجان بودند گفتم:

-  من مسیر جاده را با ماشین طی می کنم. جای چرخ ماشین جاده بشود! اگر در خاک تپیدم شما ماشین را بیرون بیارید.

ماشینی که سوار آن بودم کمک هایش قوی بود. بسم اله گفتم و حرکت کردم. پس از طی چند کیلومتر به جاده آبادان ماهشهر رسیدم. بچه های مهندس شهشهانی روی خط چرخ ماشین شروع به احداث جاده کردند.

هر طور بود جاده را کشیدیم و کنارش خاکریزی زدیم. یک گردان از ارتش و یک گردان از سپاه هم مستقر شدند. گردان سپاه از اهواز آمد که مسئول آن برادر کلاه کج بود با خودش چند قبضه توپ 106 هم آورد و در جاده مستقر شد. با این تمهیدات محاصره کامل زمینی ما شکسته شد. توانستیم از طریق آن جاده با ماهشهر ارتباط زمینی برقرار کنیم. بعدها که برارد شهشهانی شهید شد مدتی این جاده به «جاده شهید شهشهانی» معروف شد. کمی بعد چون ارتش و سپاه از این جاده استفاده می کردند، ما نام آن را «جاده وحدت» گذاشتیم. البته جاده هر دو نام را داشت.

از طریق جاده شهید شهشهانی و به ابتکار حسن ارقاب پرست (شهید) موفق شدیم یازده دستگاه تانک از پادگان دژ خرمشهر وارد آبادان کنیم. تا قبل از این مرحله ما در سپاه حتی یک دستگاه تانک هم نداشتیم. برادر ستوانیاری به نام جعفرزاده  از ارتش فرمانده تانک ها و اهل آذربایجان بود. برادر خیلی متعهد و مؤمنی بود.  تعدادی از بچه های سپاه و بسیج مثت اضغر احمدی، محمد رضا کرکوب زاده(شهید)، حمید طاهری، امیر ریحانی، کریم هلالات، تاجیک و احمد پاک دامن را انتخاب کردم و به آن برادر ارتشی سپردم. ایشان آموزش های لازم را به آنها داد. این مراحل که تمام شد، نطفه اولیه زرهی سپاه برای اولین بار در ایران در آبادان  و در همان گرماگرم ماه های نخست جنگ منعقد شد و شکل گرفت. میان بچه های آبادان این تیم زرهی به «گردان المهدی» معروف شد. از آن پس ما در عملیات های خود می توانستیم زرهی داشته باشیم و تانک را نیز وارد عمل کنیم.

راوی: عبدالحسن بنادری معاون عملیات وقت سپاه آبادان

 





      

 

در زمستان 1359  جزیره مینو چون هم مرز با عراق بود ، توجه خاصی به  آن می شد. فرمانده جزیره مینو در آن زمان برادر تمیمی بود( شهید عبدالعلی تمیمی اهل آبادان که در فاو در حالی که از فرماندهان تیپ 32 انصار الحسین(ع) استان همدان و مسئول آموزش چهار گردان غواصی در سد گتوند بود با اصابت خمپاره به درجه رفیع شهادت نائل آمد و در آبادان مظلومانه به خاک سپرده شد)باید به نکته جالب و در عین حال مهمی اشاره کنم. در زمستان 1359 به علت فرسایش و انفجار گلوله های توپخانه دشمن و آر.پی.جی، سد کناری اروند رود در قسمت های مختلف آسیب دیده یا تخریب شده بود. به همین دلیل موقع مد آب، قسمت های عمده ای از حاشیه رودخانه که شامل خانه های روستایی و سنگرهای پدافندی بود، آب می گرفت. آب گرفتگی به نحوی بود که وسایل نقلیه و موتورسیکلت نمی توانستند عبود کنند و حتی نیرروهای ما مجبود بودند با عبور از آب و زمین های باتلاقی، خودشان را به سنگرهای دفاعی و پدافندی برسانند. در چنین اوضاعی، حمل مجروح نیز خیلی مشکل بود. بچه ها برای حل این مشکل فکری کردند. برادر علی فولادی از مسئولان سپاه در جزیره مینو، برادر سید حسام الدین موسوی از فرماندهان سپاه استان فارس و برادر جزایری رئیس جهاد سازندگی فارس مستقر در آبادان، یک فروند قایق فلزی که در منطقه چوئبده کارهای تدارکاتی با ان انجام می دادند را به آبادان منتقل و یک قبضه توپ 106 را روی آن طراحی و نصب کردند. این قایق به علت آنکه آبخور کمی داشت، از قابلیت مانور خوبی در آب های کم عمق منقطه جزیره مینو برخوردار بود. بچه های ما در جزیره با این قایق مواضع دشمن را هدف قرار می دادند. چون شلیک از داخل آب صورت می گرفتف هیچ گرد و خاکی ایجاد نمی کرد و دشمن متوجه نمی شد که از کجا مورد حمله قرار گرفته است. مکان یابی آن برای دشمن سخت بود. به این ترتیب، اولین حرکت و بنیان نیروی دریایی سپاه در جزیره مینو پایه گذاری شد. این «قایق توپ دار»! از کارایی خوبی برخوردار بود.

راوی: عبدالحسن بنادری- از فرماندهان بزرگ و گمنام جنگ تحمیلی

 





      
چهارشنبه 91/3/3 12:31 ع

نوید شاهد: شهید صیاد شیرازی فضای حاکم بر جلسه را چنین توصیف می‎کند: "مقدمه را طوری گفتم که احساس کنند نیازی به بحث نیست و به عبارت دیگر دستور ابلاغ می‎شود و باید فقط برای اجرا بروند. گفتم من مأموریت دارم که تصمیم فرماندهی قرارگاه کربلا را به شما ابلاغ کنم، خواهش می‎کنم خوب گوش بدهید و اگر سوال داشتید بپرسید تا روشن‎تر توضیح بدهم...

ادامه مطلب...



      

 

به دنبال سلسله عملیات رزمندگان اسلام و کسب پیروزی های بزرگ، از جمله فتح خرمشهر، تغییر توازن سیاسی- نظامی در جنگ و منطقه خلیج فارس به سود جمهوری اسلامی، مهمترین و برجسته ترین نتیجه ای بود که به دست امد و بلافاصله علاوه بر بروز آثار آن در اظهارات مقامات رسمی کشورهای منطقه، امریکا و اروپا، در رسانه های خارجی از سوی کارشناسان و تحلیل گران سیاسی – نظامی نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

با هم مروری بر چند خبرگزاری خارجی در مورد این عملیات داریم:

ادامه مطلب...



      

حضرت امام خمینی (ره) سوم خرداد 1361 مصادف با 30 رجب 1402 پیامی خطاب به ملت ایران صادر فرمودند.
متن این پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به این‌جانب شده است، سپاس بی حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود. اینجانب با یقین به آن‌که ما «النصر الا من عندالله» از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح، که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و کشور بقیه‌الله الاعظم _ ارواحنا لمقدمه الفداء - را از چنگ گرگان آدمخوار که آلت‌هایی در دست ابرقدرتان خصوصا آمریکای جهانخوارند بیرون آورد و ندای «الله اکبر» را در خرمشهر عزیز طنین‌انداز کرد و پرچم پرافتخار «لا اله الا الله» را بر فراز آن شهر خرم - که با دست پلید خیانتکاران قرن به خون کشیده شده و «خونین شهر» نام گرفت _ [بیافراشت] تشکر می‌کنم. و آنان فوق تشکر امثال من هستند. آنان به یقین مورد تقدیر ناجی بشریت و برپاکننده‌ی عدل الهی در سراسر گیتی _ روحی لتراب مقدمه الفداء _ می‌باشند. آنان به آرم ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی مفتخرند.
مبارک باد و هزاران بار مبارک باد بر شما عزیزان و نور چشمان اسلام این فتح و نصر عظیم که با توفیق الهی و ضایعات کم و غنایم بی‌پایان و هزاران اسیر گمراه و مقتولین و آسیب‌دیدگان بدبخت که با فریب و فشار صدام تکریتی، این ابرجنایتکار دهر، به تباهی کشیده شده‌اند، سرافرازانه برای اسلام و میهن عزیز افتخار ابدی به هدیه آورد. و مبارک باد بر فرماندهان قدرتمند که فرماندهان چنین فداکارانی هستند که ستاره‌ی درخشنده‌ی پیروزی‌های آنان بر تارک تاریخ تا نفخ صور نورافشانی خواهد کرد. و مبارک باد بر ملت عظیم‌الشأن ایران اینچنین فرزندان سلحشور و جان برکفی که نام آنان و کشورشان را جاویدان کردند. و مبارک باد بر اسلام بزرگ این متابعانی که در دو جبهه‌ی جنگ با دشمن باطنی و دشمنان ظاهری پیروزمندانه و سرافراز امتحان خویش را دادند و برای اسلام سرافرازی آفریدند.
و هان ای فرزندان قرآن کریم و نیروهای ارتش و سپاهی و بسیج و ژاندارمری و شهربانی و کمیته‌ها و عشایر و نیروهای مردمی داوطلب و ملت عزیز، هوشیار باشید که پیروزی‌ها هرچند عظیم و حیرت‌انگیز است شما را از یاد خداوند که نصر و فتح در دست اوست غافل نکند و غرور و فتح شما را به خود جلب نکند؛ که این آفتی بزرگ و دامی خطرناک است که با وسوسه‌ی شیطان به سراغ آدم می‌آید و برای اولاد آدم تباهی می‌آورد. و من با آنکه به همه‌ی شما اطمینان تعهد به اسلام دارم، لکن از تذکر، که برای مومنان نفع دارد، باید غفلت نکنم؛ چنان‌چه از نصیحت به حکومت‌های همجوار و منطقه دریغ ندارم. و آنان می‌دانند امروز با فتح خرمشهر مظلوم، دولت و ملت پیروزمند ما از موضع قدرت سخن می‌گوید. و من به پیروی از آنان به شما اطمینان می‌دهم که اگر از اطاعت بی چون و چرای آمریکا و بستگان آن دست بردارید و با ما به حکم اسلام و قرآن کریم رفتار کنید، از ما جز خیر و پشتیبانی نخواهید دید. و شما بدانید آن‌قدر که ابرقدرت‌ها از صدام، این نوکر چشم و گوش بسته، پشتیبانی کردند از شماها که قدرت‌های کوچک و حکومت‌های ضعیف هستید پشتیبانی نمی‌کنند. و شما عاقبت این جنایتکار و هم‌قطار جنایتکارش شاه مخلوع را به عیان دیده‌اید. قدرت‌های بزرگ بیش از آن‌چه از شما استفاده نمایند از شما طرفداری نمی‌کنند. و شماها را برای منافع خویش به هلاکت می‌کشند. و من نصیحت برادرانه به شما می‌کنم که کاری نکنید که قرآن کریم برای برخورد با شما تکلیف نماید و ما به حکم خدا با شما رفتار کنیم. و یقین بدانید که امثال حسنی مبارک مصری و حسین اردنی و دیگر هم جنایتکاران آنان برای شما نفعی ندارند و دین و دنیای شما را تباه می‌کنند. و اگر با نشست‌های خود بخواهید طرح کمپ دیوید یا فهد را که مرده‌اند، زنده کنید؛ که ما خطر بزرگ برای کشورهای اسلامی خصوصا حرمین شریفین می‌دانیم، اسلام به ما اجازه‌ی سکوت نمی‌دهد و این‌جانب در پیشگاه مقدس خداوند تکلیف الهی خود را ادا نمودم. اکنون دست تضرع و دعا به سوی خالق یکتا بلند کرده و به قوای مسلح اسلام و فداکاران قرآن کریم و میهن عزیز ایران دعا می‌کنم، و سلامت و سعادت و پیروزی آنان را خواستار هستم.
سلام و درود بی‌پایان بر فرماندهان متعهد قوای مسلح و بر رزمندگان فداکار و بر ملت دلیر ایران عزیز و سرشار از شادی‌ها. والسلام علی عبادالله الصالحین.
روح‌الله الموسوی الخمینی
منبع: صحیفه امام خمینی (ره)





      
<      1   2   3   4   5   >>   >


پیامهای عمومی ارسال شده