سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دفاع مقدس
منوی اصلی
مطالب پیشین
کارنامه عملیات ها
جنگ دفاع مقدس
همسنگران
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 45
  • بازدید دیروز : 134
  • کل بازدید : 940832
  • تعداد کل یاد داشت ها : 570
  • آخرین بازدید : 103/2/7    ساعت : 7:26 ص
درباره ما
جستجو


وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها
شهدا ، امام خامنه ای ، مقاله ، مداحی ، امام خمینی(ره) ، شهید ، دفاع مقدس ، رهبری ، آمریکا ، اسلام ، تفحص ، ایران ، داعش ، فتنه ، قم ، قوطی ، لبنان ، لبنانی ، م.ه ، مانیفیست ، مبارزه ، محمد جواد مظاهری ، محمد شهبازی ، مهدی ، موسوی ، میلیتاریسم ، ناتو ، نهضت ، نیروی قدس ، هیتلر ، ولایت ، کربلا ، کیهان ، مدافع حرم ، مذاکره ، مذهب ، مردم ، مرگ ، مغنیه ، فقه ، فقه حکومتی ، قاسم سلیمانی ، دبیرستان ، دفاع ، شهدا همدان ، شهید خرازی ، شهید زنده ، شهید مهدی نوروزی ، شهیدان ، شیطان بزرگ ، صدام ، ظلم ، عاشورا ، عراق ، علی چیت سازیان ، بسیجی ، پناهگاه ، پهلوی ، تجاوز ، دهه فجر ، دولت ، دکترین ، رزمنده ، روحانیت ، زفراندوم ، ژنرال ، سامرا ، سپاه ، ستار ابراهیمی ، سردار الله دادی ، سنگر ، سید حسن نصر الله ، شاه ، شبکه ، شعر ، شهادت ، جبهه ، جملات ، جنگ ، جهاد ، جهاد مغنیه ، جهانی ، حاج قاسم سلیمانی ، حبیب الله مظاهری ، حرم ، حزب الله ، حسن البکر ، حسن عباسی ، حسن مرادی ، حوزه ، حکومت ، خراسان ، خیانت ، اسلاید ، القاعده ، المنار ، امام حسن ، امام حسین ، آیزن هاور ، استراتژیک ، اسرائیل ، امام6 ، انقلاب ، انگلیس ، امام خمینی ، 9 دی ، آب ، آقازاده ،

بسمه تعال
عملیات کربلای 
منطقه عملیاتی : شرق وجنوب بصره
(منطقه ابوالخصیب )
تاریخ عملیات :3 /10 /1365
رمز عملیات : محمد رسول الله (ص)

 

 عملیات والفجر 8 در سال 1364 در منطقه فاو عراق با پیروزی قاطع رزمندگان اسلام انجام و به دنبال آن ارتباط دشمن با آبهای آزاد (خلیج فارس) به کامل قطع شد.این پیروزی شگفت انگیز که حیرت جهانیان را برانگیخته بود ، آنچنان به ذائقه دشمن تلخ و ناگوار بود که از ابتدای سال 1365 شروع به تحرکاتی در سراسر جبهه ها و به خصوص جنوب نموده که با همت رزمندگان اسلام تمامی آنها عقیم و بی حاصل بوده و دشمن ؛ ناکام و درمانده در مجامع جهانی به انزوا کشیده شد.

بر هم خوردن موازنه ارضی در عملیات والفجر 8 به نفع ایران گردیده و برای تداوم این پیروزی و تثبیت مناطق فتح شده ، هدف نهایی کارشناسان نظامی منطقه عمومی بصره قرار گرفت و سال 1365 به عوان سال سرنوشت ساز قلمداد گردید.

مناسب ترین نقطه از محورهای پدافندی دشمن مناطق شرق و جنوب شرقی بصره (شلمچه و ابولخصیب ) جهت انجام عملیات سرنوشت ساز از سوی فرماندهان عالی جنگ ، مشخص شد.

در مهر ماه سال 65 چهار قرارگاه عملیاتی نجف ، قدس ، کربلا و نوح به ترتیب از منطقه شلمچه تا روبروی جزیره مینو تشکیل شدند که هر یک از آنها چندین یگان سپاه را تحت امر داشته و به هر یک از یگان های خودی ،دستور شناسایی حدود واگذار شده را ابلاغ نمودند. نیروهای غواص واحد های اطلاعات عمیات یگان ها در سخت ترین شرایط جوی و اقلیمی ، شناسایی های خود را اغاز نمودند.سردی هوا و به خصوص جریان خروشان اروند رود و موانع داخل آبگرفتگی بوبیان (شلمچه ) و از همه مهمتر حساسیت شدید دشمن نسبت به این مناطق ، همه و همه از عواملی بودند که عزمی استوار و اراده ای پولادین را جهت شناسایی می طلبیدند.

حساسیت دشمن به قدری نسبت به این منطقه زیاد بود که در روبروی رزمندگان اسلام دو سپاه سوم و هفتم هر یک چندین لشکر و تیپ را دربر داشتند ، صف آرایی نموده بودند.

طبق طرح عملیات به ترتیب لشکر های 57 حضرت ابوالفضل (ع) (لرستان) ، 19 فجر (فارس) ، 31 عاشورا( آذربایجان)  21 امام رضا (ع) (خراسان ) ، 18 الغدیر (یزد) ، 25 کربلا (مازندران ) ، 14 امام حسین (ع) (اصفهان) 8 نجف (اصفهان) 32 انصار الحسین (ع) (همدان)، 32 المهدی (فارس) ، قمر بنی هاشم  (ع) و 7 ولیعصر (عج) (خوزستان) و تعداد دیگری از یگان ها به عنوان احتیاط نزدیک در منطقه حضور داشتند، مهیای مصافی تاریخی با دشمن شدند. روز سوم دی ماه ساعت 30/22جهت انجام این عملیات در نظر گرفته شد.

شور و غوغایی در بین رزمندگان یگان های سپاه مشهود بوده که بی اختیار انسان را به یاد حماسه کربلا در روز عاشورا می انداخت. در ساعت 21 تمامی نیروهای غواص یگان ها وارد آب شدند و در قالب ستون هایی به طرف دشمن به حرکت در آمدند.در ساعت 30/21 عملا در بسیاری از معابر درگیری با دشمن آغاز شد و غواصان دلیرانه در برابر دشمن تکبیر گویان می رزمیدند و در اواخر شب برخی از یگان ها توانستند با نفوذ به عمق مواضع دشمن حتی خود را به نزدیکی جاده های اصلی مواصلاتی مانند فاو – بصره برسانند.

  حماسه بی بدیل یاران امام در شکستن دژهای به رغم دشمن ، شکست ناپذیر ، در ابتدا باعث سردرگرمی  و به هم ریختگی نیروهای بعثی شده و همین آشفتگی باعث شد که نیروهای اسلام بتوانند با گرفتن تلفات زیادی از دشمن تا ساعت ها ازمواضع فتح شده پدافند نمایند. حساسیت دشمن نسبت به این منطقه باعث شده بود که فوج فوج نیروهای احتیاط پیاده و ادوات زرهی و مکانیزه به سوی خط مقدم بشتابند.از طرفی در برخی از معابر ، نیروهای خودی نتوانستند به اهداف نهایی خود دست یافته و همین امر موجب گردید که در جناحین عملیات خللی ایجاد شده و برخی از یگان ها نتوانند با یکدیگر الحاق نمایند.

 

 نگاهی کوتاه به نقش رزمندگان لشکر 32 انصار الحسین همدان در عملیات کربلای 4

در این عملیات رزمندگان لشکر انصارالحسین (ع) می بایستی تحت امر قرارگاه کربلا در محدوده ساحل دشمن در امتداد نوک جزیره ام الرصاص به عرض 3 کیلومتر تا عمق بیش از 20 کیلوکتر به مواضع دشمن هجوم آورده و پس از آن نیز در امواج بعدی عملیات حضور یابند. کار شناسایی مواضع ساحلی دشمن توسط غواصان واحد اطلاعات عملیات لشکر 32 از اوائل آبان ماه در سخت ترین شرایط آب و هوایی و میادین وسیع سیم خاردار و مین و موانع خورشیدی اغاز شد که تا آخرین روزهای آذر ماه نیز ادامه پیدا کرد.

 سردی آب به حدی بود که غواصان پس از بازگشت حتی پس از ساعت ها گرم شدن توان حرکت را به سختی پیدا می کردند و در مواردی نیز برخی از آنان در داخل آب دچار تشنج می شدند.چنانچه گفته شد حساسیت بیش از پیش دشمن نسبت به منطقه واگذار شده به لشکر انصارالحسین بقدری بود که آنان می بایستی دقیقا نقطه الحاق سپاه سوم و هفتم دشمن را درنوردیده و تا عمق نفوذ نمایند.که با سعی و تلاش مضاعف آنان این امر در اواخر آذر ماه محقق شده و تمامی معابر مهیای انجام عملیات بودند.علاوه بر شناسایی ، رزمندگان دیده بانی واحد اطلاعات از پنج دیدگاه که در زوایای مختلفی بنا نهاده شده بودند تمامی تحرکات دشمن را از مهر ماه تحت نظر داشتند که ما حصل این دیده بانی دقیق ایجاد ماکتی از منطقه بود که شامل وضعیت پدافندی نیروی دشمن در خطوط مقدم را نشان داده و عقبه تمامی یگان های دشمن و جاده های ترانزیتی مانند فاو – بصره به خوبی مشهود بود که بدلیل دقت کار با تاکید قرارگاه کربلا تمامی فرماندهان سایر یگان های عمل کننده نیز به توسط همین ماکت نسبت به منطقه توجیه شدند.

 سرانجام موعد عملیات فرا رسید طبق سازماندهی رزمندگان استان همدان شامل گردان 155 حضرت علی اصغر (ع) گردان جعفر ابن طیار (غواصی) و گردان 153 حضرت قاسم ابن الحسین (ع) می بایست در مرحله اول عملیات به قلب دشمن بعثی زده و شکافی عمیق در نقطه اتصال دو سپاه دشمن ایجاد می کردند. این امر علیرغم شهادت جمع کثیری از غواصان دلاور محقق شده و با شدائد بسیار ساحل دشمن به عمق یک کیلومتر به تصرف یاران امام حسین (ع) در آمده و تلفات سنگینی نیز به دشمن وارد گردیده اما شدت و حجم سنگین آتش توپخانه و ادوات دشمن منجر شد که نیروهای پیاده که می بایست توسط قایق از اروند گذر نموده و خود را به آن سوی رودخانه برسانند حرکتشان دچار اختلال شده و همین امر سبب قطع ارتباط نیروهای خط مقدم و عقبه گردید.سرانجام پس از ساعتها مقاومت جانانه توسط نیروهای لشکر انصارالحسین (ع) به دلیل قطع ارتباط با  عقبه و برقرار نشدن الحاق با جناحین همچون سایر یگان ها رزمندگان در روز 4/10/1365 مجبور به عقب نشینی شدند.  

 علیرغم شدائد و مشکلات موجود در انجام عملیات رزمندگان با وارد نمودن تلفات سنگین به دشمن ، ضربه مهلکی به قوای بعثی وارد نمودند. در این عمیلت قریب به 150 نفر از رزمندگان لشکر 32 انصا رالحسین (ع) همدانی به شهادت رسیدند که پیکر بسیاری از آنان سال ها بعد به میهن اسلامی رجعت نمودند.

 یاد فرماندهان شهید این عملیات علیرضا دهقان ، صفر علی پرسیان ، علیرضا رنجبر صولتی ،امیر طلایی و داریوش ساکی را گرامی می داریم.





مطلب بعدی : وای به وقتی که میلیتاریسم ایران زنده شود       


پیامهای عمومی ارسال شده